Porady dla początkujących kierowców ciężarówki

 

Więc masz już prawo jazdy i resztę papierków w ręce. Co teraz?

Bycie kierowcą zawodowym może być przytłaczające dla niedoświadczonego kierowcy. Powinienem zakupić własny pojazd? Co powinienem ubierać? Wolę dobre pieniądze czy pozostawanie blisko domu?
To kilka z wielu pytań, które młody kierowca zadaje sobie rozpoczynając przygodę z truckingiem. W internecie krąży wiele dobrych porad dla nowych kierowców. Część z nich oparta po prostu na zdrowym rozsądku, kolejna część krytyczna dla przetrwania w tej branży.

• Zawsze noś strój odpowiedni do wykonywanej pracy. Np buty ochronne, NIE SANDAŁY. W Polsce obowiązują przepisy nt tego co możesz a czego nie możesz nosić pracując jako kierowca zawodowy. Jeśli jesteśmy w temacie obuwia, musi być to obuwie pełne, bez odkrytych palców.
• Podczas cofania zapamiętaj REGUŁĘ: WYJDŹ Z POJAZDU I ROZEJRZYJ SIĘ. Zajmie ci to kilka sekund a pozwoli uniknąć wypadków.
• Baw się, zrelaksuj, rozluźnij. Nie pozwól, by opanował cię stres. Myśl o każdym dniu jak o nowej przygodzie, nowym doświadczeniu na drodze, nowych wspomnieniach do zapamiętania
• Zawsze pamiętaj, by sprawdzić podpięcie naczepy kiedy podpinasz ją lub zostawiłeś zestaw bez nadzoru.
• Zainwestuj w przyzwoity laptop lub tablet, na którym będziesz mógł oglądać filmy i słuchać muzyki lub audiobooków podczas długich postojów.
• Przed każdą trasą zrób wstępną inspekcję techniczną pojazdu. Nigdy nie wiesz, co może pójść nie tak, a bezpieczeństwo jest najważniejszym aspektem prowadzenia ciężarówki!
• Sprawdzaj wagę ładunków i upewnij się, że nie jesteś przeciążony.
• Dobrze zaplanuj przejazd, by uniknąć korków i oszczędzić paliwo.
• Nigdy nie używaj długich świateł w nocy, by nie oślepić drugiego kierowcy
• Ty kontrolujesz ciężarówkę. NIGDY nie pozwól by to ona przejęła kontrolę nad tobą.
• Jeśli masz smykałkę do biznesu i chcesz posiadać własną firmę, rozważ pracę w kierunku posiadania własnej ciężarówki bądź taboru..
• Zawsze miej w kabinie dodatkową parę butów do kąpieli.
• Trucking to nie tylko kariera, to styl życia. Musisz być gotów na dokonanie wielu poświęceń, czas spędzony w domu to jedno z największych, gdyż jeśli będziesz kierowcą w transporcie międzynarodowym, możesz być poza domem 4-6 tygodni. Chyba, że będziesz kierowcą liniowym lub dedykowanym, to pozwala na pozostawanie bliżej domu. Wybór jest twój.
• Bądź przykładnym kierowcą. Nie jedź z niedozwoloną prędkością. Zawsze zapinaj pas bezpieczeństwa.
• Nie dzwoń i nie pisz prowadząc. Zatrzymaj się, jeśli musisz zadzwonić i nie odbieraj telefonów w drodze.
• Posiadaj przy sobie gotówkę kraju, w którym realizujesz przewozy.
• Użyj jednego pasa bądź łańcucha więcej zabezpieczając towar, niż proszą o to przepisy lub to co usłyszałeś od innych.




15 Komentarze

  1. Dopiero zakończyłem egzaminy i niebawem rozpocznę pracę , najchętniej w transporcie międzynarodowym ,nie mam doświadczenia ale sama jazda mnie w ogóle nie stresuje i nie sprawia problemu,bo to tylko około 600/700 km dziennie więc nie ma się czym stresowac tylko dobrze rozplanować trase przed wyjazdem, ok
    Mógłby mi ktoś opisac jak wygladają rozładunki i załadunki, w trasach międzynarodowych,bo tym się przejmuję , a konkretnie bariera językowa bo nie nauczę się dziesięciu języków, więc proszę opiszcie mi jak wygląda rozładunek i załadunek, czy jest to możliwe bez języka czy jak czy CMR ki wypełnia się w języku ojczystym czy w języku obecnego kraju itp… itp… ???

    • Dzień dobry Panie Danielu,
      Jeśli chodzi o zagranicę to kierowca otrzymuje gotowe CMR-ki podczas załadunku lub rozładunku bądź też wypełnia sam według zlecenia, które dostaje od spedytora. Wypełnienie listu przewozowego nie powinno sprawić Panu problemów.
      Należy wpisać: adres i dane nadawcy, załadowcy, rozładowcy i odbiorcy, numery auta oraz daty. Najczęściej dane te trzeba spisać ze zlecenia od spedytora.
      Jedyną komplikacją mogą okazać się pola przeznaczone do opisu ładunku (waga, ilość opakowań), ale krótki opis po angielsku w zupełności wystarczy. Może się zdarzyć również wpis od załadowcy informujący o uszkodzeniu towaru. W takiej sytuacji należy pamiętać, że zawsze istnieje możliwość kontaktu ze spedytorem, który pomoże Panu poprawnie wypełnić dokument przewozowy.
      Znajomość języka angielskiego w pracy kierowcy zdecydowanie jest atutem, którą warto podkreślić w CV lub podczas rozmowy o pracę.

  2. Chcę się przygotować w taki sposób:
    Kupić GPS – Tom Tom, jakąś lepszą nawigacje jeśli ktoś się zna to również poproszę o propozycje,
    Kupić VASCO Tłumacz – profesjonalny translator chyba offline (mam nadzieję) używają go wojsko policja i służby ratownicze, więc chyba nie powinno być problemu z ewentualnymi niezgodnościami w biurach i na drodze kontrola itp… itp…
    ewentualnie rozważam zakup mapy offline na PC (na laptopa) ale to również koszt około 1500 zł,
    Więc GPS i VASCO na 100% zamawiam i będę miał zawsze pod ręką – więc chyba problem porozumiewania w każdym kraju europy znika,
    Z takim wyposarzeniem chyba śmiało mozna wyruszyć w międzynarodową trasę

  3. Ja zdałem na C za pierwszym i C+E za pierwszym, także:
    1- bez pośpiechu i stresu opanuj się jak już wsiądziesz albo chociaż spróbuj się opanować
    2- Łuk jest w miarę prosty nie wiem na czym będziesz jechał tandem czy naczepa, ja miałem tandem więc na łuku jeden raz możesz wysiąść z cięzarówki zostaw sobie ten jeden raz na cofanie i gdy nie będziesz pewny czy jestes już pomiezy liniami to wysiądziesz i sprawdzisz ile ci brakuje , cała „filozofia” w cofaniu na łuku polega na tym ,żeby koła przyczepy były ciągle pomiedzy 0 – 0,5 metra od lini lewej jeżeli widzisz ,że za bardzo lub zbyt słaba ścinasz łuk i koła idą na linie lub oddalają się od niej zbyt bardzo wykonasz poprawkę 2 metry do przodu (ale nma łuku masz 5 minut nazrobienie go i mozesz takich poprawek robic ile ci sie podoba ale masz 5 min ) t wszystko,
    2- parkowanie skośne / i tyłem lub przodem 90 stopni musisz to zrobić tak ,jesli cofasz 90 stopni parkowanie ustaw się pod lekkim kontem tak abyś widział pachołek w lusterku i najwazniejsze powolutku cofasz i kierujesz się jak najblizej pachołka gdy koła przyczepy są obok pachołka skręcasz do oporu i prostujesz przyczepę to cała sztkua , wjazd do przodu i wyjazd pod kątem 90 stopni również jest łatwy wjeżdżając ustaw sie jak najbliżej prawej lini jeśli cofasz w prawo ,jeśli w lewo to jak najblizej lewej , i ta sama zasada gdy zaczynasz cofanie lekko zetnij przyczepę a ale nie przesadz masz jedną poprawkę do przodu 2 metry, a gdy koła przyczepy będą na równo z pachołkiem nie dawaj do oporu bo złamiesz dyszel albo egzaminator ci przerwie jesli chodzi o TANDEM!!!
    musisz zacząć skręcać do oporu gdy będziesz pewny że możesz odbić i prostować ale nie walniesz przodem cięzarówki w pachołek ,możesz tez ściąć naczepe mocniej przy wyjeżdżaniu ale mósisz być pewny ,że poprawka to usunie i przud cięzarówki nie zaczepi o pachołek,
    3. Parklowanie skośne łatwizna tak jak na 90 stopni ale łatwiej,4
    4. noi ruszanie z „ręcznego” pod górkę , zaciągasz ręczny , i tak : dodajesz lekko gazu i powoli zaczynasz puszczać sprzęgło w momencie gdy kabina zacznie się lekko podnosić ku górze szybko puszczasz „ręczny” i dodajesz gazu i puszczasz srzęgło ,WSZYSTKO Z WYCZUCIEM I W TYM SAMYM MOMENCIE. spróbuj zobaczyć ten „proces w osobówce” to podnoszenie kabiny przy zaciągniętnym ręcznym przy lekkim „zluzowaniu ” sprzęgła ,ważny jest lekki gaz ,żeby ci nie zgasł, kabina zawsze lekko podniesie się do góry wypróbuj na osobówce będziesz wtedy wiedział o co chodzi,
    Jazda po mieście jest łatwiejsza niż na B kategorię , a pewnie nauczyciel z C+E pewnie jużci wytłumaczył jak się skręca itp… tip…
    To wszystko z mojej strony lepiej tego ci nie wytłumaczę mam nadzieję ,ze porady ci pomogą

  4. *od prawej lini na łuku (napisałem że lewej to BŁĄD!!!) musisz mieć koła naczepy między 0 czyli linią a 0,5 metra od lini (jak cofasz w prawo to linia prawa w lusterku i w takiej odległości powinieneś się utrzymywać a wszystko pójdzie gładko) łuki są chyba tylko w prawo w całej Polsce,

  5. Noi sprzęganie nie chcę cie wprowadzić w błąd więc chyba twój nauczyciel wytłumaczył Ci w jakiej kolejności się to wykonuje ja przypomnę Ci jednak ,żebyś po sprzęgnięciu SPRAWDZIŁ DZIAŁANIE WSZYSTKICH ŚWIATEŁ BEZ WYJĄTKU, czyli tak:
    1, wyłączasz cięzarówke zostaw sobie zapłon chociałz może nie trzeba ale zostaw zapłon włączoby , i tak wrzuć wsteczny włącz awaryjne włącz światła przeciw mgłowe tylne i przednie , długie , dzienne, wyjdz z ciężarówki i obejdz ją do okoła potem wsiadasz wyłączasz wszystkie i włączasz kierónowskazy najpierw lewy obejdziesz ciężarówkę to włącz prawy i również obejdz ją do okoła , pózniej poproś egzaminatora ,żeby potwierdził ci działanie świateł stopu bo sam tego nie zrobisz, i to w zasadzie będzie wszystko,

  6. * nie musisz obejść cięzarówki przy sprawdzaniu kierunkowskazu a tylko np lewy bok od przodu do samego tyłu zestawu , i to samo z prawym kierunkowskazem, mimo tego ,że sprawdziłeś działanie lampek kierunków przy włączeniu świateł awaryjnych sprawdz też działanie kierunkowskazów !!!loampki są te same ale są to dwa inne przełączniki awaryjny to po prostu inny przycisk niż kierunkowskazy .

  7. Danielku
    Jak myślisz, ze 600 km to takie nic to się możesz zdziwić. Po drugie jak myślisz, że w biurze gdzie będziesz musiał coś wyjaśnić będziesz sobie stał z translatorem i tłumaczył słowo za słowem to tez się zdziwisz. Po trzecie tom tom nawet najlepszy za Ciebie nie pojedzie i może Cię zrobić w jajo 😉 tyle z mojej strony

  8. Przydatny post, szczególnie dla młodych kierowców.. Wciąż zastanawiam się czy zaczynać kursy, kwestia wielkości portfela ale odkąd pamiętam zawsze lubiłem temat, od niedawna też czytam ten blog co jeszcze bardziej mnie nakręca…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*