Jak dbać o samochód – jak usuwać smołę?

jak usuwać smołę?
Zdjęcie: Leonard J. Matthews (Flickr)

Wakacje, urlop, piękna pogoda – planujemy trasę i jedziemy na wymarzoną wycieczkę. Niedawno wspominaliśmy o najchętniej wybieranych kierunkach podróży przez Polaków…Po drodze jednak okazuje się, że nie jest tak pięknie jak by mogło być – kolejna zakorkowana droga, kolejny objazd… Znów widzimy znaki informujące o robotach na drodze. Wobec tego czas na kolejny artykuł z cyklu jak dbać o samochód. Dziś zastanowimy się jak usuwać smołę z karoserii i felg.

 

Uważaj na smołę!

Lato to czas, gdy drogowcy remontują nawierzchnie. Ze względu na sprzyjającą pogodę i długie dni często prowadzone są poważniejsze prace, które trwają kilka tygodni. Przejeżdżając w okolicy przebudowywanego obszaru jesteśmy narażeni na kontakt ze smołą, która łatwo dostaje się do felg i karoserii naszych aut, a co więcej, podobnie jak zanieczyszczona samochodowa klimatyzacja (link), stanowi zagrożenie dla naszego układu oddechowego. W smole węglowej znajdują się węglowodory aromatyczne, które należą do substancji sprzyjających powstawaniu nowotworów.

 

Jak unikać kontaktu ze smołą?

Parafrazując słynne powiedzenie – lepiej zapobiegać, niż usuwać… Najlepiej wybierać te drogi, na których nawierzchnia jest twarda i nie była remontowana w ostatnim czasie. Jednakże doświadczenie kierowców pokazuje, że takie drogi mogą być już zniszczone i przeznaczone do kolejnego remontu, w związku z czym jeździ się po nich niewygodnie. Oczywistym wyborem jest w takim wypadku droga z nowym asfaltem.

Co więcej, przejazd, podczas którego ominiemy remontowane miejsce, może być niemożliwy. Wtedy poruszając się po takiej nawierzchni należy stosować się do ograniczeń prędkości. Bywa tak, że są one bardzo restrykcyjne – np. 40 km/h, jednak należy pamiętać o tym, że przyczepność na miękkim asfalcie może być bardzo słaba. Gdy zwolnimy, unikniemy smolistych plam na nadwoziu i felgach. Udowodniono, że osadzanie się smoły w okolicy kół, na masce i przednim zderzaku ma bezpośredni związek z prędkością jazdy.

 

Jak pozbyć się niechcianej substancji?

Odpowiadając na powyższe pytanie – najlepiej usuwać smołę możliwie szybko, gdyż wtedy proces jest o wiele łatwiejszy. Świeża smoła lekko schodzi z nadwozia. Nie trzeba robić tego jednak codziennie.

Dobrze wozić ze sobą w bagażniku butelkę ze środkiem chemicznym przystosowanym do usuwania smoły, jak również miękką szmatkę do osuszania powierzchni. Po użyciu takiego preparatu należy odczekać około 1-3 minut do rozpuszczenia smoły. Czasem wystarczająca jest też sama szmatka nawilżona wodą.

Jeżeli smoła jest na lakierze czy felgach dłuższy czas, staje się bardzo twarda i nieco trudniej ją usunąć. Tu również z pomocą przychodzą chemiczne preparaty. W tym wypadku należy solidnie spryskać powierzchnię i odczekać do 5 minut. Wtedy gołym okiem będzie widać, że smoła jest już rozpuszczona.. Następnie należy zmyć rozpuszczoną smołę wodą i osuszyć powierzchnię szmatką. Jeżeli nie uda się za pierwszym razem, należy powtarzać czynność do skutku.

 

Domowe sposoby na usuwanie smoły

Smołę można również usunąć domowymi sposobami, używając np. nafty do lamp. Nie jest to jednak ani tani ani wygodny sposób. Naftę trzeba nanieść na powierzchnię szmatką lub pędzelkiem. Nafta jest substancją łatwopalną i trudno dostępną, a co więcej może powodować uszkodzenie lakieru.

Jeżeli pojedyncze plamy nie zostaną usunięte, można użyć czegoś z miękkiego plastiku, na np. skrobaczki do szyb i delikatnie próbować zerwać kawałki smoły. Jeśli postępuje się ostrożnie, nie ma szans na uszkodzenie lakieru. Nie polecamy natomiast usuwania paznokciami, gdyż później trzeba usuwać smołę z rąk.

Plamy po usuniętej smole dobrze jest oczyścić glinką. Jest ona szczególnie niezastąpiona, gdy usuwa się pozostałości z mało widocznych rys lub odprysków. Ponadto dobrze jej użyć do smoły zalegającej na nadwoziu pojazdu przez bardzo długi czas.

W przypadku konieczności usuwania smoły z felg aluminiowych polecamy tę samą metodę co do lakieru karoserii, choć zadanie może okazać się trudniejsze. Jeśli środki chemiczne będą nieskuteczne, dobrze zastosować glinkę. Nie jest natomiast zalecane używanie preparatów na tarczach hamulcowych, ponieważ mogą pokryć się korozją.

 

W kolejnym artykule-poradniku zajmiemy się tematem oszczędzania paliwa.

 

Na podstawie: autokult.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*